Vaccinatie

Er wordt aangeraden om een kat te laten inenten volgens volgend schema: 9 weken - 12 weken - 1x/jaar.

foto kat

Er zijn 2 belangrijke vaccinaties op de markt:
1) cocktailvaccin tegen Kattenziekte en Niesziekte
2) vaccinatie tegen Leucose

Kattenziekte of Parvovirose is een virale aandoening bij katten die erge maagdarmproblemen veroorzaakt en ook zenuwsymptomen kan geven. De kat zal overmatig braken, diarree hebben, erg suf zijn en wil niet meer eten of drinken.

Niesziekte is een aandoening waarbij verschillende virussen en bacteriën samenwerken. De kat zal in een eerste fase lopende oogjes krijgen en waterige neusvloei. Ze zal ook dikwijls niezen. In een volgende fase zullen de ogen ontsteken en zal je etterige oogvloei zien alsook etterige neusvloei. Soms plakken de ogen helemaal dicht door korsten en kunnen ze moeilijk door de neus ademen. In dit geval is behandeling zeker nodig. Met de juiste antibiotica zal een jonge, gezonde kat in de meeste gevallen genezen. Kittens of verzwakte dieren kunnen echter sterven aan deze ziekte.
Echter, de dieren die genezen van niesziekte zullen het virus steeds in zich blijven dragen. Bij verzwakking van de afweer zal het dan terug de kop opsteken met lopende oogjes of niezen tot gevolg. Dit kan gebeuren als de kat een andere ziekte krijgt, als ze hoogzwanger is of zelfs als ze een keer helemaal natgeregend is of in de tocht heeft gezeten.

Leucose of Feliene Leukemie is een ziekte die uw kat kan oplopen door intensief contact met besmette katten. In sommige steden is er een hoge concentratie aan zwerfkatten die besmet zijn met dit virus waardoor de kans groot wordt dat de huiskatten daar ook besmet geraken.
Bij Feliene Leukemie gaan katten vaak tumoren ontwikkelen in de buiklymfeknopen of in de organen zelf. Ook gaan ze een sterk verminderde afweer krijgen waardoor deze ziekte qua ziektebeeld erg lijkt op kattenaids. Ze krijgen infecties die niet genezen, vermageren en gaan een algemeen slechte indruk geven. Deze ziekte is helaas ook altijd dodelijk.

Kattenaids of FIV is erg te vergelijken met AIDS. Katten worden besmet met het virus door bloed- of speekselcontact van besmette katten. Ze kunnen het virus een hele tijd in zich dragen zonder verdere symptomen.
Op een bepaald moment gaat de ziekte echter evolueren naar een AIDS-stadium waarbij de kat ziek wordt en niet echt meer geneest, ze krijgt allerlei infecties die chronisch worden en sterft uiteindelijk.
Er bestaat tot op heden nog geen vaccin tegen kattenaids.